? ?general?42 Ratings)??1 Grab Today. 5694 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????Scotland? ????? ?????
? ???Rating: 3.1 (22 Ratings)??1 Grab Today. 1905 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger accou BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, October 19, 2009

Muhasabah kireje..


Hidup tak seindah yang dijangka. -Gambar hiasan-


Ku mengamati hasil carian kerja kosong di internet. Faktor yang dititiberatkan adalah melaka, melaka dan melaka.. Ya Allah, permudahkan usaha ku. Setelah lama ku mengadap laptop untuk mencari, tiba-tiba tersentak hati ku, “ya Allah, aku sedang bekerja sekarang.” -Ye, aku bekerja part time, sementara menunggu grad-. “Kenapa aku buat kerja-kerja yang tak sepatutnya semasa bekerja?”

astaghfiruLlaah...

Tapi, apakan daya, harini boss aku x datang, sedangkan aku adalah assistant dia. Mengkreatifkan pemikiran. Cuba mencari tugas-tugas lain, sebagai mengisi masa sebagai pekerja. Akhirnya aku mencapai sebatang penyapu. Walaupun dengan pakaian “smart” bertali leher, aku ke bahagian belakang untuk memulakan hayunan sapuan.

“Menyampah aku, takkan nak buat surat pun suruh aku. Ape die tak reti buat surat ke?”

Dush.. Bunyi itu memecah kesunyian pejabat. Bunyi yang datang dari kakak A, seorang “assistant” awal 30-an, cukup memeranjatkan ku. Apatah lagi, selama ni dia dikenali sebagai seorang yang agak sopan. Aku pun mendekati nye dan cuba memahami.

“Kenapa kak?”

“Aku pun tak faham la. Dia tahu yang kita tengah sibuk kerja. Banyak fail yang kita nak kene edit. Payment yang baru masuk pun kita belum settle kan lagi. Bla bla... Tulis surat pun nak suruh aku jugak? Aku tau, memang la keje aku. Tapi, consider la sikit. Aku pun manusia jugak.”

Aku pun cuba menolong sempurnakan tugas kakak A. Tanda simpati dan belas kasihan.

“Azam, ko bila dah jadi pegawai sok jangan jadi macam dia. Tak tau kesusahan pekerja bawahan. Janji kerja siap. Janji kerja sempurna. Huh..”

Sedikit senyuman ku lemparkan sambil mengangguk tanda faham.

Aku memuhasabah diri..

Ya Allah, adakah aku pernah melakukan seperti yang demikian? Menzalimi orang bawahan semasa ku berada di atas.. Memandang rendah orang bawahan sedangkan aku bermegah-megah dengan pangkat dan jawatan. Berburuksangka dan sombong kepada anak-anak buah sedangkan banyak lagi kelemahan ku yang Kau pelihara. Banyak lagi kecacatan yang ada pada ku Kau tutupi. Ya Allah.. Sob sob..

Semoga mendapat iktibar dan ibrah dari sedikit perkongsian.. WA’..


~Semuga yang sedikit mendatangkan munafa'at~

0 comments: