? ?general?42 Ratings)??1 Grab Today. 5694 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????Scotland? ????? ?????
? ???Rating: 3.1 (22 Ratings)??1 Grab Today. 1905 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger accou BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, June 10, 2009

OIC tolong jangan jadi "adik".

Tet tot, tet tot, tet tot… Saya buka inbox, meneliti sms dari exco.
“KPDPPP-DPPN
[Umat Islam diminta mengadakan solat hajat memohon selamatkan umat Islam di Selatan Thailand….]”

Sudah 3 hari bermusafir sehingga terlepas pandang isu yang amat penting ini. Saya pun pergi mendapatkan maklumat yang lebih terperinci tentang situasi sebenar di Narathiwat. Bermula dari membuka channel Astro Awani. Tak cukup. Lihat Bernama. dan akhirnya saya search internet.

Semakin saya meneliti akhirnya terjumpa berita tentang SELATAN THAI!!

OIC kutuk serangan ke atas masjid di Narathiwat

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) hari ini mengutuk sekeras-kerasnya serangan di sebuah masjid di Narathiwat, selatan Thailand malam kelmarin yang mengorbankan 12 orang termasuk imam serta mencederakan 19 orang lagi yang sedang bersolat. Setiausaha Agung OIC, Tan Sri Prof Ekmeleddin Ihsanoglu, menyifatkan serangan itu sebagai yang paling dahsyat dalam siri serangan ke atas masjid dan tempat beribadah di selatan Thailand….”.

Rakan-rakan pembaca yang dikasihi.

OIC kutuk serangan ke atas masjid di Narathiwat.
Saya nak timbulkan persoalan. Mengapa perlu OIC hanya mengutuk serangan tersebut?
Sebelum bertindak, mungkin kita boleh berfikir dahulu “apakah TUJUAN bagi setiap tindakan yang hendak kita lakukan?”

Saya cuba memberi gambaran yang jelas. Tamsil disini saya bawakan seorang abang memukul adiknya untuk memberi pengajaran. Kemudian seorang adik memarahi abangnya untuk memberi pengajaran. Kedua-duanya mempunyai tujuan yang sama cuma menggunakan method yang berbeza.
Sesuailah sebagai abang memukul adiknya kerana faktor senioriti mungkin.
Sesuai juga si adik memarahi dengan suara yang tinggi kepada si abang.

Demikian diibaratkan. OIC sebagai sebuah organisasi terbesar Islam tidak cukup hanya sekadar memarahi (mengutuk) serangan di selatan Thailand. OIC bukannya adik. OIC lebih besar dan matang.

Oleh kerana itu, saya berpendapat serangan tersebut sememangnya akan berulang lagi. Ya, akan berulang lagi. Melainkan satu resolusi dan penyelesaian drastik dibuat. Dan OIC sebagai badan bertindak dalam menyelesaikan isu ini perlu lebih berani dan berperanan dalam mengepalai umat Islam seluruh dunia.

2 comments:

Nurul 'Uyun Binti Ahmad said...

Kalau OIC bertindak, agak2 nya ade lagi tak OIC lepas tindakan yang dibuat?

Malangnya ada OIC yang matang tapi adik-adik....

LegendZ said...

Oh..I..See..