? ?general?42 Ratings)??1 Grab Today. 5694 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????Scotland? ????? ?????
? ???Rating: 3.1 (22 Ratings)??1 Grab Today. 1905 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger accou BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, June 25, 2009

Contoh "Perancangan" Terbaik.


>>>
Al-Quran menunjukkan dengan jelas bagaimana Nabi Ibrahim mempunyai perancangan-perancangannya yang tersendiri di dalam menghancurkan berhala-berhala sembahan kaumnya.
Ikuti kisah menarik ini.
Allah SWT berfirman di dalam Surah As-Shaffat, ayat 81 – 82, maksudnya :

"Kemudian ia memandang dengan satu renungan kepada bintang-bintang (yang bertaburan di langit), Lalu berkata: "Sesungguhnya aku merasa sakit (tak dapat turut berhari raya sama)". "

1. Pandangan Nabi Ibrahim kepada bintang-bintang adalah bertujuan untuk mengukur waktu yang sesuai untuk menghancurkan berhala-berhala.

2. Dengan melihat kepada bintang-bintang, nyatalah bahawa waktu untuk kaumnya berhari raya sudahpun hampir dan ini bererti berhala-berhala tersebut akan ditinggalkan tanpa sebarang penjaga.

3. Ini membawa makna bahawa Nabi Ibrahim sudahpun merancang tindakannya dari awal lagi. Perancangan ini juga boleh dilihat di dalam kata-kata Nabi Ibrahim di dalam Surah Al-Anbiyaa’, ayat 57, maksudnya :

"Dan demi Allah, aku akan jalankan rancangan terhadap berhala-berhala kamu, sesudah kamu pergi meninggalkan (rumah berhala ini)".

4. Kata-kata Nabi Ibrahim ini diucapkan sebelum daripada kaumnya berangkat keluar dan tidak didengari kecuali oleh beberapa orang sahaja.

5. Ini semua menunjukkan bahawa gerak kerja untuk menghancurkan berhala-berhala tersebut biarpun dilakukan di dalam masa yang singkat, namun perancangan untuk melakukannya sudahpun diatur sejak daripada awal lagi.

6. Terbuktilah bahawa Nabi Ibrahim ialah seorang yang bertindak secara terancang.

7. Perancangan dan penjadualan dalam gerak kerja seperti inilah yang mahu ditonjolkan di dalam kisah Nabi Ibrahim ini.




Tuntas : Proses untuk menyebarkan dakwah sewajarnya dilakukan secara terancang dan tersusun, bukan hanya sekadar membiarkan gerak kerja dakwah bergerak tanpa perancangan.
Seandainya Nabi Ibrahim tidak mempunyai perancangan yang betul, pastilah tindakannya untuk menghancurkan berhala-berhala tersebut tidak akan berjaya dan menemui kegagalan.
Begitulah juga di dalam proses gerak kerja dakwah, sebarang tindakan yang tidak disertai dengan perancangan kebiasaannya tidak berjaya.
Malah seandainya ia mendapat kejayaan sekalipun, ia pasti tidak sebesar yang diharapkan. Allah SWT berfirman (Surah As-Shaff, ayat 4) :

الله يحب الذين يقاتلون في سبيله صفا كأنهم بنيان مرصوص

Maksudnya :

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.""

Gerak kerja terancang Nabi Ibrahim juga boleh dilihat daripada tindakannya menghancurkan semua berhala-berhala kecuali yang paling besar. Ini disebut di dalam Surah Al-Anbiyaa’, ayat 58.

Jelaslah bahawa Nabi Ibrahim sudahpun merancang daripada awal lagi bahawa perbahasan antara baginda dan kaumnya pasti akan berlaku. Oleh yang demikian, berhala yang paling besar itulah yang akan dijadikan sebagai bahan hujjah apabila berdepan dengan kaumnya nanti.
Cabaran yang akan dikemukakan oleh Nabi Ibrahim iaitu supaya kaumnya mengajukan pertanyaan kepada berhala yang paling besar sudahpun dirancang sejak daripada awal lagi. Semua ini membuktikan bahawa sebarang gerak kerja di dalam urusan dakwah haruslah dirancang dengan teliti satu persatu sebelum dilaksanakan.


~Semuga yang sedikit mendatangkan munafa'at~





2 comments:

LegendZ said...

Berkata saidina Ali k.w.j
"Kebatilan yang dirancang bisa mengatasi Kebaikan yang tidak dirancang"

p/s: rasanya gambar atas yang pertama tu ana pernah tgk di Singapore, itu model prancangan dan susunatur bandar di Singapore.Mmg mantap perancagan diorang..Melaka bila lagi tuan?..huu..

shahrin azam bin ismaon said...

insyaAllah tuan..
Azam2.. :)