? ?general?42 Ratings)??1 Grab Today. 5694 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????Scotland? ????? ?????
? ???Rating: 3.1 (22 Ratings)??1 Grab Today. 1905 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger accou BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, December 24, 2008

..Melaka oh Melaka..

Isu babi di Masjid Tanah yang pernah mengemparkan negara sebelum ini cuba ditimbulkan semula oleh pihak yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan kesan buruk kepada sensiviti kaum di negara ini adalah merupakan satu sandiwara sahaja.



Ini dijelaskan oleh Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman, yang mengajak masyarakat Islam di negeri Melaka khususnya supaya jangan terpengaruh dan terperangkap dengan isu yang cuba dimainkan bagi membangkitkan emosi perkauman oleh pihak tertentu.


"Isu ini dimainkan bagi menonjolkan diri seseorang pemimpin atau parti, sepatutnya ianya sudah berjaya diselesaikan sejak dahulu lagi sekiranya pihak terbabit bersungguh untuk menyelesaikannya.




"Bagi membendung masalah ini daripada berleluasa, pihak polis dan kerajaan negeri mesti memainkan peranan yang berkesan dalam menangani permasalahan ini," kata beliau.
Beliau turut mengingatkan kerajaan negeri supaya mengambil langkah proaktif bagi menanganinya agar ianya tidak menjadi lebih buruk seterusnya membangkitkan isu perkauman di negeri ini.


Sebelum ini tindakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab mengantung kepala babi di pagar rumah seorang Ahli Jawatankuasa Pemantau Babi dan di kain rentang Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) di Masjid Tanah, baru-baru ini, mengemparkan pelbagai pihak.


Berikutan itu, kira-kira 600 orang yang terdiri daripada beberapa NGO diketuai Timbalan Pewaris Pusat, Rahimuddin Md Harun mengadakan demonstrasi bantahan dan menghantar memorandum kepada Pengerusi Jawatankuasa Pemantauan Pengeluaran Babi, Dato' Wira Abu Seman Yusop serta turut membakar replika lima ekor babi sebagai simbolik agar ladang ternakan babi di Melaka ditutup.

~ihsan dari Harakah :)

0 comments: