? ?general?42 Ratings)??1 Grab Today. 5694 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????Scotland? ????? ?????
? ???Rating: 3.1 (22 Ratings)??1 Grab Today. 1905 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger accou BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 3, 2008

MENJANA MAHASISWA BERKEPIMPINAN


OLEH : SHAHRIN AZAM BIN ISMAON


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Menjadi kebanggaan besar untuk menjejakkan kaki kemenara gading. Bergelar mahasiswa melambangkan ketinggian ilmu, budi dan pekerti. Namun itu pada teorinya, sejauhmanakah kebenaran falsafah seorang mahasiswa ini? Harus diteliti dan diperbaiki.

Jika suatu ketika dahulu, mahasiswa menjadi ikon kebanggaan masyarakat, hari ini mahasiswa seolah-olah tidak dipandang dalam banyak perkara, bukan kerana bilangan universiti yang banyak yang menjadikan gelaaran mahasiswa sudah tidak glamor, namun gelaran mahaiswa sudah tidak keramat lagi.

Mahasiswa dilihat sebagai 'title' yang gah namun tiada lagi fungsinya. Ini berlaku lantaran mahasiswa diasak sikap pentingkan diri, pentingkan kerjaya nanti sehiggakan bila hak mahasiswa di ceroboh, tiada siapa yang berani membelanya kerana takut nama disenarai hitamkan. Lantaran itu lahirlah mahasiswa yang tiada lagi bisanya, isu mahasiswa tiada pembelaan apatah lagi isu masyarakat yang telah lama dikesampingkan.

Justeru itu pemilihan mahasiswa yang sepatutnya untuk menjadi wakil adalah amat penting bagi memastikan penjanaan mahasiswa berkepimpinan akan berlaku dan akan membuahkan mahasiswa yang peka dan cakna.

0 comments: